lördag 10 mars 2007

Little miss Sunshinish


Jag var med något väldigt surrealistiskt ikväll. En ”Småstjärnorna” -kväll för mellanstadiebarn, arrangerat av niondeklassare på en högstadieskola någonstans i utkanten av Stockholm.

Mimande barn till tveksamma textrader nådde sin kulmen när en mycket oskyldig tioåring körde Lena Phs ”Unga killar, äldre män” (heter den så?). Låten handlar om en ensamstående varannanveckamammas sexliv. Och typ om att det är faktiskt svårt att hitta rätt. ”Jag har gjort det med unga killar/jag har prövat äldre män/funderar på kvinnor ibland men där fattas det en bit…”

Det blev bara så fel. Värsta pedodrömmen! Jag har gjort det med äldre män liksom. Men den där tjejen, hon var ändå så modig, uppträdde själv och koreografi hade hon också. Och hon kammade hem applåder med låten som nog ändå fick många mammors och pappors blod att isa.

Hela scenariot påminde mig starkt om den helt fantastiska filmen ”Little miss sunshine”, där sjuåriga Olive övar på sitt nummer för en barnskönhetstävling med sin farfar. Filmen når sin kulmen när knubbiga, söta lilla Olive till slut uppträder i tävlingen med oskyldig min…men med ett strippnummer. Alla andra, supredrillade barn kör sexuellt utmanande poser och både ser ut och uppträder som minivuxna, men först när vuxenbeteendet dras till sin spets och strippshowen (där inte riktigt alla kläder åker av, men hotet är tillräckligt stort) är ett faktum upprörs de vuxna och vill stoppa showen.

Där nånstans, när den där tjejen sjöng om att göra det med unga killar och äldre män blev det väldigt svårt att hålla sig för skratt. Fast pinsamt samtidigt, jag led så trots att jag visste att det handlade om min tolkning, mina referenser som gjorde det hela pinsamt. Inte hennes. Hon var en småstjärna för en kväll och körde en låt som svängde helty enkelt.

Efter pausen uppträdde också en liten kille med Ted Gärdestads ”Eiffeltornet”. Håhåjaja, i den här kvällen kunde både sex med äldre män och självmordshot ”om du lurar mig” klämmas in. Fantastiskt. Det var det här jag missade JLA för. Synd på sitt sätt, men educating indeed.

Hur som. Just nu är det mitt i natten och jag bakar bullar och lyssnar på baile funk på p3 med Papa Dee. Det är så skönt att göra saker på natten! Inte fastna i något stillasittande, men göra, dansa och pumpa upp volymen som Loranga. Imorgon är det pysselknytis och jag är glad att jag äntligen gör något bra. Både för mig själv och för andra. I´m so right on.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, jag känner igen det där.

Var på en skolavslutning. Barnen sjöng från en hemmagjord scen utanför skolan. Solen sken.
Vi hade alla klätt upp oss.
Sommarlovet väntade.
Barnen skulle sjunga några sånger de själva valt.

En fantastiskt duktig tje som gick i femman (jag vet att jag kommer att få se henne som popstjärna en dag) kliver upp på scen med sina väninnor.
De spelar gitarr, bas o ch trummor.
Hon tar micken och sjunger:

Rape me
Rape me, my friend
Rape me
Rape me again

av Nirvana. Hon är jättestolt och glad - kan hela texten och sjunger med ren klar röst.
Vi föräldrar blir alla lite... besvärade. Detta är så dubbelt - för hon tänker nog bara på coola Nirvana - och att det är en skön rytm i låten.

Men jag pratade med henne efteråt - hon vet att jag gillar henne jättemycket och jag sa att hon sjöng så himla bra som vanligt, men förstod du texten?
Ja, s hon och flinade lite.
Men tänk om någon galning som hör dig, tror att du menar det?
Ja, det har du rätt i - det kanske inte var så bra.

Fast jag undrar - var det verkligen ingen vuxen som visste vad hon skulle sjunga. Eller var de för fega för att ta upp ämnet?