onsdag 21 mars 2007

Kapitalism, nej tack


Jag har typ alltid önskat mig ett eget hus. Ett eget litet gammalt hus med en lika gammal trädgård. Jag ville ha min bit av land, för det tillverkas no more. Jag ville tomta där med en famnfull av ved och snickra så att hörnen håller ihop... leka gröna vågen.

Det är i för sig inte riktigt första gången jag ville leka gröna vågen, första gången var mina planer långt mer avancerade och skulle jag inte blivit dumpad av just den mannen som också ville det skulle jag väl vara föräldraledig med sjunde ungen och ha det där jävla lantbageriet som tvingar mig up vid två varje natt, eller nåt.

Hur som, för tre år sedan blev det ett litet rött hus, drygt 250 gammalt. Ganska snabb affär med en ganska så färsk kärlek. Och don´t get me wrong, jag älskade verkligen stället från första gången vi var där, verkligen. Det är lugnt där, vackert, grönskande och tomten har en stor skön gräsmatta att vältra sig på och en massa gamla fina perenner. Otroligt tyst och lugnt och jag känner mig inte ens rädd där även om jag är själv och det är mörkt ute.

Men jag kände en annan sak också så fort vi köpt kåken. Jag kände ångest över ägandet, ångest över att jaha, nu vilar den här biten av kulturhistoria på mina axlar liksom. Ångest över att huset skulle demoleras eller brinna upp eller att rabatterna skulle växa igen…och jag fattade att ägandet, det är inte min grej. Inte sagt att jag aldrig mer kommer att prova på det, men nej. Jag ska aldrig mer ha ett drygt 250 år gammalt ”fritidshus” för då kommer jag inte ha någon som helst fritid kvar. Jag kommer aldrig vilja äga något som sabbar nattsömnen och ger mig mer bekymmer än det motsatta, trevliga fridfulla med famn fulla med ved och soliga sommardagar.

Men jag kommer att sakna ligga näck i trädgården på sjuttiotalstäcken när det är sjukt varmt ute och boken jag läser är bra. Jag kommer att sakna alla hopes and dreams och alla mina jävla homestylingprojekt som inte blev av kommer jag nog förmodligen också sakna.

Men ägandet gotta go. Någon som vill köpa huset på bilden?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ska fråga min kompis Lotta - hon saknar det hus hon brukar hyra.
Vet inte om hon vill äga - men fråga kan jag.