lördag 17 mars 2007

Dreadlocksdrömmar

Inatt drömde jag om att jag hade fått dreadlocks. Diskuterade det med min vän, i drömmen, som känner mig sedan den tiden. Hon är rasta och inte jag, inte nu. Jag tyckte om mitt hår då, tyckte om den inatt också. Om att det går att knyta och om att det är strävt och mjukt och tjockt på en och samma gång. Vilt och vackert.

Och så sov jag i mitt lilla hus. Eller mitt och mitt. Till hälften mitt. Den fina vårveckan var som bortbytt. Iskalla hårda vindar och två granar som rasat i vinters storm. Jag brukar inte röka, men jag visste att det skulle nog behövas och satt där framför kakelugnen och det var också en flashback från en svunnen tid. Fast då var det mer en kamin, men iskallt hemma när jag väl kom fram. Timmar framför brasan, kedjerökandes. Jag har fortfarande böcker som är sotiga på utsidan. Kvarlevor från den tiden. Dreadlockstiden och ungdomstiden.

Jag tänkte också att jag borde bli bättre på att spara. Spara idéer, spara klipp, spara ljud. Bilder, visioner. Många saker. Jag sparar på gamla orangea kuvert som jag inte öppnat men inte på mina skönaste rim liksom. Fast tack vet jag utkorgen på mailboxen. Sparade chattar och mina skickade sms. Jag är nog ändå som bäst i kombination med andra.

Inga kommentarer: