fredag 18 maj 2007

Nobodys wife


Det där med äktenskap, jag är inte drabbad för jag har aldrig varit gift och kommer nog med all sannolikhet aldrig att bli det heller. Fast never say never, it won´t last forever.

Men om jag nu rent hypotetiskt skulle träffa någon att manifestera kärlek med, en man, så skulle jag föredra att jag fick ingå partnerskap. Jag skulle inte stå ut med tanken av att vara någons fru och rent teoretiskt, jag fattar inte riktigt poängen med den där könsneutrala äktenskapslagstiftningen. Förstår absolut att det finns kristna bögar och lesbiska som vill walk down the isle, men liksom…skulle det inte vara häftigare om alla hade precis samma rätt att vara partners med varandra? Partners for life, partners in crime?

I USA är det tydligen någon sorts folkrörelse kring att ”inte gifta sig innan alla har rätt att gifta sig med den de vill”. Och visst, religiösa ceremonier är ju finnas för dem som vill och givetvis måste dessa vara könsneutrala. Men, skulle inte grunden till någon sorts samvaro med lagliga aspekter kunna vara helt och hållet könsneutral? Det tycker jag. Inte bygga på traditionen av att ”gifta sig” och bli man och fru eller varför inte då man och man eller fru och fru?

Ett ny partnerskapslag för alla skulle väl luckra upp härligt bland gammalt skit. Jag menar, fritt fram att ingå partnerskap med vem en vill! Behöver väl inte ha med kärlek att göra, fast såklart kan det användas för det syftet också. Valfritt liksom, vill du att bästa polaren ska ärva din bostadsrätt och skivsamling –ja, ingå partnerskap! Vill du manifestera kärleken till den som fick fem barn med dig, well, fritt fram för partnerskap. Vill du vänta med sexdebuten tills du vet vem du vill ska ärva din bostadsrätt och skivsamling- det finns partnerskap! Bara fördelar och om en nu vill göra mer, så finns det de religiösa ceremonierna för dem som vill komplettera med sådant.

Om folk i USA bröllopsstrejkar tills alla får gifta sig med vem de vill kan väl typ alla de i Sverige som hänger på ”brudportalen” eller vad de där könsrollskonserverande, fluffbröllopsklänningsdrömmande äktenskapsförhärligande sajterna nu heter…och alla dem som är i planeringsstadiet av sitt absolute sagobröllop vända den där ständigt uppåtpekande bröllopstrenden och strejka. En vild bröllopsstrejk tills precis alla har rätt att ingå partnerskap!

Fritt fram att bryta tänket kring det hela, romantisk foreverhet och kärnfamilj och allt det där. Say yes! (Och jag, jag ska vara och förbli nobodys wife).

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Hallå! Såg att du gillar soul. Det finns ju olika definitioner på soul, men detta är vad jag kallar soul:
www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=25467
Rekommenderas varmt.

Anonym sa...

magnifika in, mycket informativ. Jag undrar varför det motsatta experter inom denna sektor inte märker detta. Du bör fortsätta ditt skrivande. Jag är säker, du har en stor läsarnas bas redan!