torsdag 17 maj 2007

Fötryck med ett ansikte


Förtryck med ett ansikte, det kallar jag chokladkakor som är namngivna efter landet de kommer ifrån. Ghana, Venezuela, Madagaskar, till exempel. Har du inte sett dem, gå och kolla i godishyllan på den där lite mer välsorterade affären, Konsum till exempel.

Det är väl välkänd fakta vid et här laget att kakaobönor, precis som råvaror till många andra lyxartiklar från länderna långt borta från dessa välsorterade, dignande livsmedelsdiskarna produceras under tvivelaktiga förhållanden. Med hjälp av barnarbetare, miljögifter, slavliknande arbetskontrakt, undermåliga inköpspriser…och nu när det finns chokladkakor med ett ansikte liksom vet vi väl precis var vår skuld till tredje världen hamnar.

– Jaha, den här kakan, mm vad gott förresten, 85% kakao, är framställt av kakaobönor plockat av venezuelanska 14-åringar!

Om vi inte förespråkar globalisering av markanden då förstås med allt det innebär. Tycker att all handel är bra handel, tvivelaktig marknad bättre än ingen marknad alls. Låga inköpspriser som driver folk till lånefällor och i värsta fall självmord (något som ökar bland bomullsbönder i Indien, på grund av sjunkande världsmarknadspriser) är väl inte vår bag, inte ligger det på vårt bord. Eller?

Jo, det gör det ju. Och ska det vara choklad så ska det nog helst vara den där med rättvisemärkningen.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Då du var å hälsade på hos mig blev jag tvungen att hälsa på hos dig.

Jag gillar ditt språk. Jag tror vi ses igen.

Hej så länge.

millabadilla sa...

Tack! Välkommen åter. Jag gillar ditt språk också.