lördag 19 maj 2007

Böle

Igår kväll ville jag sitta och sticka på den där tröjan (som jag lovar, alla kommer att vilja veta var jag köpt den) och titta på teve och det kom inget annat än dödande och nån kostymdrama på BBC Prime (fast jag ville ha typ French and Saunders eller kanske Little Britain) öh, ja MTV raps på franska (charmigt i sig, men alltid lika tvivelaktigt när man gillar beatsen med inte förstår vad de säger. Kan ju vara något mycket icke pk och det är jag ju givetvis rädd för att gilla, haha).

Men tacka vet jag Tv Finland där det helt hysteriskt roliga ”Pasila”, (Böle på svenska) gick. En tecknad samtidssatir av bästa sorten. En vuxenutbildad tant-anti-terroristkämpe förhandlade fram en lösning till en hotande drama med hjälp av 1000 euro och en flaska kossu (Koskenkorva vodka för dem som inte är belevade på området) och en förargad man ville slå hela världen på käften. Han hade ju räknat ut hur det skulle gå och hur lång tid det skulle ta…det enda som behövdes var ju bara för världens befolkning att ställa sig på ringlande led (tre per meter) och honom att köra motorcykel 16 timmar per dag (resterande tid för sömn, kisspauser, lunch och för att sträcka på benen) och så skulle det tar nio år och någonting för att slå precis HELA världen på käften….äh, det är kanske världens tristaste att återberätta det här men roligt var det i alla fall. Jag skrattade och stickade gjorde jag också. Och dessutom fick jag sköna flashbacks om barndomens fantasier om att samla precis alla på jorden på en och samma ställe. Kanske för att tala förstånd med alla. För att få slut på krig och svät kanske. En vision som då verkade lika möjlig som att blinda kunde köra bil (för det kan ju döva, right?). I Finland användes dessutom ett mått för det här, att alla människor på jorden skulle faktiskt få plats på isen på Inari-sjön i Lappland. Och ja, den är stor och alla skulle få plats. Men vinterkläder för hela jordens befolkning? För folk lär ju frysa häcken av sig där på isen. Särskilt de långväa gästerna som absolut inte tränat upp sig med hjälp av pimpelfiske. Vem skaffar fram kanadensisk gås eller lodenrockar för hela bunten? Maten skulle givet vara ett annat problem, i ”Pasila” löstes det hela med en enorm gryta pesto. Gott och dessutom passar den vegetarianer. Ok. Följande klipp är bara för dem som förstår finska, resten får sympatiskratta.