torsdag 17 maj 2007

I prepared a Quiz for you



Den där låten, The Quiz. Ska jag göra en egen? Frågefromulär för kandidater som ska in i mitt liv? Frågeformulär för att veta svaret, veta mer. Inte för att veta säkert, men veta något. Lite answers till knepiga frågeställningar som kanske är viktiga att veta svaret på.

Vad skulle min quiz gå ut på? I alla fall skulle jag undra om det där om bagage. Har du bagage? Ja? Nej? Vid ett ja en följdfråga. Dealar du med det? Avlastar du dig själv, arbetar du med att lätta på det eller stärker du dina muskler för att kunna bära ännu tyngre last för varje år som går? Hur går det med bagaget bag lady? Berätta för mig, och använd för guds skull gärna papprets baksida om det behövs!

Och så skulle jag fråga också om du lever i kärleken. Hur ser du på det där? Är det en kraft som får världen att andas eller är det något på det personliga planet? Älskar du världen? Älskar du dig själv? Berättar du för dig själv och världen hur vackra ni är ihop ibland? Viskar du det i örat på den som lyssnar? Viskar du det när ingen hör eller kan du tänka dig att skrika det i ett gathörn för alla som är där och hör?

Kanske skulle jag fråga om vad det är som är viktigt i relationer till andra egentligen. Är det viktigt för dig att samarbeta, sträva mot samma mål fast med olika medel? Är det viktigt att drömma om annat än ett nytt kök eller ny bil eller ny diskmaskin? Den där semestern? Är det viktigare för dig att släcka världen som brinner eller tutta eld på flera ställen? Eller är du den som låter det brinna och hoppas att inte ditt hus brinner upp? Är det viktigt med sanning, är det viktigare än konsekvens eller hänger de ihop?

Är det något för dig, livet? Och i så fall vad är det för dig, livet?

Ja, det var allt för den här gången.

Inga kommentarer: