torsdag 15 november 2007

Du har plats nummer 729 i kön!

Jag var i Berlin nyss, bodde hos Barbara som jag träffade genom Hospitality club. Babsi är från Östberlin från början. Jag berättade om mina bostadsbekymmer, om att jag försöker och försöker, letar och letar och skulle så gärna ha en lägenhet närmare stan. Men att det är svårt. Jag bad henne att gissa hur länge en behöver vänta på en lägenhet i Stockholms innerstad, genom det här kösystemet (mycket fniss-kösystem! Like in DDR!). Ett och ett halvt år, maybe? Så svarade hon. Javars. Jag har stått i ganska exakt fyra år nu och den där stora, rymliga och rätt så prisvärda trean (med högt i tak och två fungerande kakelugnar) på Östgötagatan…jag står som nummer 729 till den.

Det var länge sen jag ockuperade hus, men jag har inte tappat lusten till det!

Inga kommentarer: